dinsdag 2 augustus 2011

Patroon voor een korte jumpsuit

Al een tijdje wilde ik graag een retro jumpsuitje voor mezelf maken. Van oranje badstof. Ik dacht alleen dat ik nooit oranje badstof zou vinden, maar dat bleek te pessimistisch. Ik vond allerlei stof die ik wilde niet, maar wel oranje badstof. Dat verkochten ze voor de voetbal, zei de marktman (terwijl ik het ergens dit voorjaar kocht). Ik verzekerde hem dat ik het niet voor de voetbal wilde, maar was er blij mee.

Deze week kwam ik er eindelijk aan toe aan mijn jumpsuit te beginnen. Een zoektochtje online leverde geen patroon op, maar ik vond hier wel een beschrijving om een patroon te tekenen voor een korte broek met elastiek. En aangezien de onderkant van een jumpsuit natuurlijk gewoon een korte broek is en dat me het moeilijkste deel leek (het bovenstukje wilde ik simpel en recht houden), ging ik ermee aan de slag. Het omrekenen van inches naar cm was een beetje irritant, maar verder was het goed te volgen. Vervolgens paste ik het patroon aan om een jumpsuit te worden. En omdat ik al dat werk er toch al heb ingestoken, deel ik mijn patroon graag met jullie!



Een korte jumpsuit maken

1. Meet jezelf op: a) de omtrek van je taille (op het punt waar je het elastiek in de jumpsuit wil hebben), b) de afstand van die taille naar je kruis en c) de afstand van je taille tot de onderkant van de broekspijp. Meet de taille ruim, want de jumpsuit moet niet zo strak zitten: daar is het elastiek voor! Bovendien moet hij over je heupen kunnen, dus als je stofje niet rekt, moet de taille minstens zo breed als je heupen (en het bovenstukje ook!), als het rekt, kan hij wel een paar cm smaller.

2. Teken een rechthoek met als breedte a)/4 en als hoogte b)

3. Trek de linker zijkant van de rechthoek door naar beneden tot de lengte van c).

4. Trek de onderkant van de rechthoek naar rechts door met 5 cm.

5. Meet vanaf deze hoek 10 cm af op de zijkant van de oorspronkelijke rechthoek en teken een boogje voor het kruis vanaf dat punt naar het uiteinde van de doorgetrokken lijn.

Je hebt nu het voorpand van het broekje getekend:



















Het achterpand baseer je op het voorpand.

6. Meet vanaf de rechterbovenhoek van het voorpand 1,5 cm naar boven en 2 cm naar links. Trek een rechte lijn vanaf dit punt naar de linkerbovenhoek van het patroon om de nieuwe taillelijn te tekenen.

7. Meet vanaf het onderste uiteinde van het boogje voor het kruis 3 cm naar rechts en 0,5 cm naar beneden. Trek het boogje door tot dit punt.

8. Trek vervolgens een rechte lijn van het nieuwe uiteinde van het boogje naar de rechter onderhoek van het patroon om de nieuwe binnenkant beenlengte te tekenen.

Je hebt nu het achterpatroon getekend:



















9. Meet nu je bovenlichaam op: d) de lengte van de bovenkant van een strapless topje tot je taille (weer op hetzelfde punt als je hem voor het broekje hebt gemeten: makkelijk is een broek aan te trekken met de juiste taille voor het meten), gemeten langs je flank, e) de afstand van van zijnaad tot zijnaad voor ter hoogte van het breedste punt van je borst (dezelfde hoogte als waar je d) hebt laten eindigen), f) je hele omvang op hetzelfde punt min e) (oftewel: de afstand van zijnaad tot zijnaad achter, maar dat meet zo lastig bij jezelf), g) de afstand van het breedste punt van je borst tot de bovenkant van een strapless topje in het midden (dus het punt waar je decolleté begint).

10. Teken een rechthoek met als onderkant a)/2, als zijkanten d)+5 en als bovenkant e). De 5cm zijn voor een tunnel om het elastiek in te maken en om het bovenstuk een beetje te laten blousen.

11. Meet vanaf het midden van de bovenkant g) omhoog. Teken een mooie regelmatige boog van de hoeken van de rechthoek door dit punt: dit is de bovenlijn van de voorkant van de top.

Je hebt nu het voorpand van de top getekend:



















12. Teken nog een rechthoek met als onderkant a)/2, als zijkanten d)+5 en als bovenkant f).

Je hebt nu het achterpand van de top getekend:



















13. Knip nu de panden van het broekje 2x (let op dat je een linker- en een rechterpand knipt) en de panden van de top 1x. Knip er aan alle kanten 1,5 cm aan voor de naden. Knip aan de bovenkant van de panden van de top bovendien nog 3cm extra voor het elastiek.

14. Zet nu de boel in elkaar. Naai eerst de twee voorpanden en de twee achterpanden van het broekje aan elkaar (let op: je naait alleen het rechte stuk dicht, de boogjes horen bij de pijpen!). Naai vervolgens de voorpanden van broekje en top en de achterpanden aan elkaar, waarbij je het broekje op ongeveer 4cm van de onderkant van het topje stikt. Naai vervolgens de zijnaden. Naai hierbij het broekje en het topje apart en zorg dat de flap van 4cm los blijft. Naai de binnenkant van de broekspijpen dicht. Werk de onderkant van de broekspijpen af met een zoompje, gebruik de 4cm stof onderaan de top om een tunnel te maken met het taille-elastiek erin en werk de bovenkant van de top af met een tunnel met elastiek (let op: deze loopt rond, dus werk met inknippen om de tunnel netjes te laten lopen).
Je hebt nu een strapless jumpsuit waar je eventueel nog schouderbandjes of een halter aan kunt zetten. Ik had heel ingenieus bedacht dat als je schouderbandjes maakt die achter met drukknoopjes vast zitten, je ze ook als halter kunt knopen of aan de binnenkant kunt laten hangen voor strapless, maar toen ik de bandjes achter eindelijk op de juiste plek had gespeld, was ik het zo zat, dat ik ze gewoon heb vastgenaaid.


Mocht je aan de slag gaan met mijn beschrijving en er is iets niet duidelijk, laat je vraag dan gerust hieronder achter. Als je het patroon of je maaksel post, zet er dan een bronvermelding bij, en ik zie natuurlijk graag wat het geworden is!

2 opmerkingen:

  1. Kijk, wat jij hebt met dekens haken heb ik dus met dit soort dingen... Maar misschien maak ik eens een broekje, want die zit je heel mooi en dat lijkt me nou zo handig als buiten bent wezen zwemmen en je nog niet helemaal opgedroogd bent maar toch naar huis moet ofzo.
    Of als je dat had gewild, maar keihard zit te zweten...
    Leuk voor als het volgend jaar wel zomer is, en dan kan ik de helft van de beschrijving overslaan en kan ik het in al mijn ongeduld misschien wel aan (hoop ik)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik weet niet hoor, inclusief alle gepuzzel op het patroon voor het broekje en het uittypen van het patroon ben ik denk ik een uurtje of 6 bezig geweest: in die tijd haak jij geen deken, of wel?
    Maar het broekje is inderdaad een succes, en heel makkelijk bovendien.

    BeantwoordenVerwijderen