woensdag 11 juni 2014

Tutorial petticoat

Zoals beloofd, het patroon van mijn petticoat!

Ik begon met deze tutorial, maar gaf aan alles mijn eigen draai. Dat ging ook niet in een keer goed, maar ik zal jullie niet vermoeien met wat je niet moet doen. Zo moet het wel:

Nodig:
60cm voeringstof+ 2 meter tule; bijkleurend garen; rijggaren; elastiek (voor de taille)

 


Werkwijze:
Maak van de voeringstof een uitlopend rokje. Zorg dat de bovenkant net wijd genoeg is om over je heupen te passen en knip beide zijnaden wat schuin, zodat je meer bewegingsruimte houdt (je wilt geen petticoat waarin je alleen mini-pasjes kunt nemen!). Ik mat mijn heupen en knipte verder op gevoel. Maak aan de onderkant een zoom, aan de bovenkant een tunneltje voor het taille-elastiek (maar doe het elastiek er nog niet in!).





Knip nu de tule. Je hebt nodig:
1 strook van 45cm bij 2m
1 strook van 30cm bij 4m
1 strook van 15cm bij 6 m

Dat knip je als volgt:













Naai de drie stroken tot cirkels. Rimpel de strook van 45cm bij 2m tot de breedte van je rok op 15cm van de bovenkant. Doe dit door de strook in vieren te delen en deze vier delen te rimpelen tot 1/4 van de breedte van je rok. Vervolgens rimpel je de strook van 30 cm bij 4m tot een breedte van 2 meter en de strook van 15cm bij 6m tot een breedte van 4 meter. Ik verdeelde de strook van 4 meter ook in vieren, maar de strook van 6m in achten, om niet te lange stukken aan een stuk te rimpelen.

 
Nu kun je alles in elkaar zetten. Ik werkte van boven naar onder, maar ik denk dat andersom makkelijker is: eerst de strook van 15cm bij 6m met de gerimpelde kant op de buitenkant van die van 30cm bij 4m zetten (houdt de onderkant van beide stroken gelijk), dan de strook van 30cm bij 4m op die van 45cm bij 2m (weer onderkanten gelijk) en dan de strook van 45cm bij 2m op de rok zetten, op 15cm vanaf de bovenkant. De tule steekts nu een stukje uit over de onderrok, zodat je hem onder je rok vandaan kunt laten piepen zonder dat de onderrok ook zichtbaar is:

(donkerblauw is de rok, de lichtere stroken zijn de tule;
de breedte klopt natuurlijk niet op dit plaatje)


Haal tenslotte een elastiek door de tunnel in de taille en trek alle rijgdraadjes uit je petticoat. Klaar!


 
Voor foto's op model, zie hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten