vrijdag 30 oktober 2015

Sewing for the Dark Side

Ik maakte een cape voor Darth Vader. Ik kocht zwarte stof op de lapjesmarkt voor maar 2 euro per meter, maar het bleek een heel mooi vallend dun maar zwaar stofje te zijn, perfect voor een cape, alleen een beetje statisch.

Ik gebruikte een stuk stof van 1,5 bij 1,5m. Aan de zijkanten liet ik de zelfkant onafgewerkt. Onder en boven maakte ik een mooie brede zoom. Vervolgens maakte ik op het oog plooien aan de bovenkant totdat hij om mijn schouders bleef hangen. Ten slotte maakte ik de sluiting simpelweg met een stukje klitteband. 

Bij elke plooi die ik naaide brak mijn draad en bij de laatste brak zelfs de naald. Ik was blij dat ik daarna over kon stappen naar de goede kant van de Force om een Jedi-mantel te maken, waarover later meer. Darth Vader zag er wel smashing uit met zijn cape en was zeer tevreden over de manier waarop hij achter hem aan wapperde als hij liep.

I made a cape for Darth Vader. I bought black fabric at the market for only 2 euro/meter, but it turned out to be fabric with a nice drape (and static...), thin but heavy, and perfect for a cape.

I used a piece of  fabric of 1.5 bij 1.5m. On the sides I just left the selvage. For the top and bottom edge I made a nice wide hem. On the top side I made folds untill it fitted around my shoulders well enough to stay in place. I simply used a piece of velcron to close it. 

With each fold I sewed the thread broke and with the last one even the needle broke. I was glad to turn to the good side of the Force after that and start working on a Jedi cloak, on which I will write more later. Darth Vader did look smashing in his cape and he was really satisfied with the way it flowed when he walked.






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten