vrijdag 13 november 2015

Zelf speculaas maken, traditioneel of suikervrij

Ik wilde ze al jaren, maar kocht ze een paar weken geleden eindelijk: speculaasplankjes. Voor mijn speculaasjes gebruikte ik vervolgens het pepernotenrecept van Albert Heijn dat al jaren op mijn prikbord hangt, naast mijn broers recept voor koekkruiden.



Ondertiteling:
150 gram boter
125 gram basterdsuiker
10 gram koekkruiden
250 gram zelfrijzend bakmeel
4 eetlepels melk

12 delen kaneel
4 delen nootmuskaat
2 delen gemalen kruidnagel
1 deel witte peper
2 delen gemalen kardemom
2 delen gemalen anijs

Mengen, kneden en bakken. Ik doe altijd maar wat, iets van 180 graden en 10 minuten ofzo, iets langer voor pepernoten (die zijn dikker), of ik zoek het even op bij een recept...

Met moeders tip de vormen te bestuiven met rijstebloem (ik gebruikte gewoon de vanillevariant van Bambix die ik in huis had) kwamen de speculaasjes perfect los van de plank en ze smaakten ook voortreffelijk!



Toen ik vervolgens een keer op zoek was naar een doordeweekse suikervrije snack, bedacht ik dat ik ook speculaasjes kon maken met het Larabar-recept dat ik wel eens eerder gebruikt heb. Ik koos voor dadels en cashewnoten en mixte er koekkruiden door, maar bedacht later dan amandelen voor speculaas misschien wel beter zouden zijn. Volgende keer.

 Het recept voor suikervrije, graanvrije, troepvrije speculaas is simpel: een hand dadels en een hand noten hakselen en mengen met koekkruiden naar smaak. Vervolgens kun je er reepjes, bolletjes, koekjes of welke vorm dan ook van maken. Met rijstebloem komt ook deze substantie prima los uit een speculaasvorm, al wordt het natuurlijk wel een slap speculaasje.

Ik maak de komende tijd in ieder geval doordeweekse en weekendspeculaasjes :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten